Tausta ja historia
1. Vaihe ITPA:n kehittäminen 1968 - 1974
Tutkimus alkoi suomalaisen ITPA-testin (The Illinois Test of Psycholinguistic Abilities) kehittämisestä vuosina 1968-1974. Testi on kehitetty mittaamaan 3-9 -vuotiaiden lasten verbaalista lahjakkuutta ja se perustuu amerikkalaisen ITPA:an. ITPA sisältää 12 osatestiä, jotka mittaavat auditiivisen ja visuaalisen informaation vastaanottamista, käsittelyä ja tulkintaa. Lisäksi ITPA mittaa lyhytaikaista auditiivista ja visuaalista muistia.
2. Vaihe alkumittaus 1970 - 73
Elämänkulku-tutkimuksen toinen vaihe oli tutkimushenkilöiden lahjakkuusteki- jöiden mittaaminen ITPA-testillä vuosina 1971-73. Tutkimushenkilöt olivat 3-9 -vuotiaita ja heitä oli yhteensä 700, siis 100 lasta kustakin ikäryhmästä.
3. Vaihe peruskoulu ja keskiaste -1984
Kolmannessa vaiheessa selvitettiin tutkimushenkilöiden peruskoulun jälkeisiä kou- lutusvalintoja ja peruskoulun ja lukion koulumenestystä. Keskiasteen koulutus- valinnoista saatiin tieto 542:lta tutkimukseen osallistuneelta henkilöltä.
4. Vaihe aikuistuminen -1991
Keväällä 1991 toteutettiin survey-tutkimus, johon vastasi 437 henkilöä, jotka olivat tuolloin iältään 23-27 -vuotiaita. Kyselylomakkeella kartoitettiin elämän- kulkua peruskoulun jälkeen. Tietoja kartoitettiin mm. tutkittavien koulutus- ja työurista, perhesuhteista, asumisesta, tuloista, terveydestä, vapaa-ajan käytös- tä, onnellisuudesta ja hyvinvoinnista sekä elämänhallinnasta.
5. Vaihe keski-iän kynnys 2001 - 2004
Kesällä 2002 toteutettiin survey-tutkimus, johon tutkittavista vastasi 411 hen- kilöä. Tämän vaiheen tietojen kartoituksella on tarkoitus selvittää elämänreittejä määräävien avaintekijöiden (kotitausta, lahjakkuus, koulumenestys ja koulutus- valinnat, perhesuhteet, yksilön psyykkiset voimavarat) yhteyksiä elämänkulkuun. Huomiota kiinnitetään myös yhteiskunnallisten muutosten (esim. lama, työttö- myys) ja niiden yksilöllisten hallintamekanismien (esim. koulutus, alan vaihto) välisiin yhteyksiin ja merkityksiin elämänkululle. Tutkimussuunnitelman mukaan vuonna 2003 kootaan haastatteluaineisto, jonka avulla syvennetään lomake- ja testitietojen antamaa kuvaa yksilöiden elämänreittien rakentumisesta lapsuu- desta keski-iän kynnykselle.
|